Şəmbə, 27.04.2024, 19:35
Приветствую Вас Qonaq | Регистрация | Вход

moü

Меню сайта
Категории раздела
Мои статьи [196]
Dini [140]
Поиск
Вход на сайт

Наш опрос
Saytın qiymətləndirilməsi
Bütün cavablar: 1693
Друзья сайта
Статистика

Online cəmi 1
Qonaq 1
İstifadəçi 0

Məqalələr


Evlənmək qədərdə varmı?

Evlilik Kader midir? sorusu çok garip bir sorudur Bu soruyu ancak Allahın ezeliyetini ve ilminin nihayetsizliğini bilmeyenler sorabilir Çünkü "evlilik kader midir?" demek;Allah bu iki kişinin evleneceğini ezelde biliyor muydu? demektir
Zira kader, Allah'ın ilminin bir unvanıdır Evliliğin kader olmaması için, Allah'ın evlenen o iki kişiden
habersiz olması gerekir Bu ise ilmi her şeyi, her mekanı ve her zamanı kuşatan Allah hakkında düşünülemez O halde sorumuzun cevabı, "evlenmek elbette kaderdir" olacaktır
Ancak burada iki farklı durum söz konusu olabilir:
1- Allah, ezeli ilmi ile evlenecek kadın ve erkeğin, kendi cüzi iradelerini kullanarak birbirleriyle evlenmek isteyeceklerini bilmiş ve zamanı geldiğinde onların bu arzularını külli iradesiyle yaratacak olduğundan dolayı, ezelde kader defterlerine birbirleriyle evleneceklerini yazmıştırİlim maluma tabidir kaidesiyle Bu yazı onların arzu ve iradelerine tabidirYani kader defterinde şunlar birbiriyle evlensin değil şunlar birbiriyle evlenecek diye yazılmıştırElbette böyle bir yazı insanı zorlayıcı değildir
2- Bazen de, ya bir şükür, yada sabırla imtihan olmaları için, kulun cüz-i iradesi karışmaksızın, Allah iki kişiyi karşılaştırır ve onları birbirleriyle evlendirir Eğer bu evlilik güzel bir evlilik olmuşsa, bu, kadın ve erkekten şükrün istenildiği bir nimettir Eğer bu evlilik kötü bir evlilik olmuşsa, bu evlilik, sabrın istendiği bir imtihan olur Erkek kadınla, kadında erkek ile imtihan edilir
Demek ki, yapılan bütün evliliklerde kulların cüzi iradeleri esas alınmamaktadırBaşka bir ifadeyle;ihtiyâri fiillerden olan evlilik, bazen Iztırâri fiiller gibi kulun müdahalesi ve seçmesi olmaksızın meydana gelir O halde şu hükümleri birer kaide olarak bilmeliyiz
1- Eğer kul bir şeyin olmasını ister, ancak Allah onun olmasını murad etmezse, o fiil vücuda gelmez ve meydana çıkmaz Eğer vücuda gelmeyen bu arzu, bir hayır ise, kul niyetinin mükafatını görür
2- Eğer kul bir şeyin olmasını ister, Allah ta onun olmasını murad ederse, o fiil vücuda gelir ve yaratılır Bu fiilin yaratılmasına kulun cüzi iradesi sebep olduğundan dolayı, kul bu fiilinden mesuldür Hayırlı bir iş ise mükafat, kötü bir iş ise ceza görür
3- Kulun hiçbir müdahalesi olmaksızın, sırf Allah'ın dilemesiyle yaratılan fiiller; Bu tür fiillerde kulun cüz-i iradesi işe karışmaz Daha önce ifade ettiğimiz gibi şükürle veya sabırla imtihan olmaları için Allah onu icad eder
İşte evlilik bazen ikinci gruba giren bir fiildir Kulların cüzi iradelerini kullanmaları neticesinde Allah istediklerini yaratırBazen ise 3 gruba giren bir fiil olur Allah kullarının iradelerini karıştırmaksızın onları birbirleriyle evlendirir Ancak her iki durumda da evlilik kaderdir Ve Allah'ın ezeli takdiridir .
Категория: Мои статьи | Добавил: defaultNick (24.08.2011)
Просмотров: 742 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]